VM/EM i Turin

 

Elov Olsson, Andreas Falk, Johan Steene, Maria Jansson, Annika Nilrud, Torill Fonn

Elov Olsson, Andreas Falk, Johan Steene, Maria Jansson, Annika Nilrud, Torill Fonn

Guld. Silver. Brons. Fler gånger om.
Det blev många medaljer att bära hem för svenskarna efter helgens VM/EM i 24-timmars i Turin, Italien. 

Sveriges löparelit representerades i Turin av orädde Elov Olsson som siktade på svenskt rekord, rutinerade Andreas Falk, ihärdige Johan Steene, extremt starka Maria Jansson, makalösa Annika Nilrud och välrenommerade Torill Fonn.

Damerna presterade fantastiskt bra under dygnet och plockade hem lagguldet! Maria Jansson tog VM-brons och EM-guld med sina 239 km, Och Annika Nilrud fick med sig ett EM-brons hem för sina 230 km.

”Nu fick jag äntligen till det där extra bra 24h-loppet. Och vilken jäkla tur att det hände när det var VM!”

//Maria Jansson

Johan Steene blev the last man standing av herrarna från Sverige och landade på en 26e plats. Både Elov Olsson och Andreas Falk Tvingades bryta under natten.

 

Herrsegraren i Borlänge, intervju

Jacob Reunanen

Jacob Reunanen

Hallå där Jacob Reunanen från Timrå som utklassade konkurrenterna och tog hem segern i Loxodonta Borlänge ultra 6H i helgen som gick!

Hej hej!

Hur kommer det sig att du åkte ända från Timrå hit till Borlänge? Det blev ju en ganska lång resväg!

Det blev drygt 30 mils bilåkning. Tycker det är okej att åka en sådan sträcka om man anländer dagen före själva tävlingen.

Det är dåligt med tävlingar här i närområdet så här års och tyckte att 30 mil var lagom avstånd.

81 922 meter! Det är ju fantastiskt bra speciellt med tanke på att du aldrig sprungit en tidsultra förut! För många inom ultra är du ju ett helt okänt namn. Vilken löparbakgrund har du?

Ja, jag är väldigt nöjd med resultatet. Jag började springa av en slump i april 2009. Tror att det var några dagar innan jag fyllde 22. Sprang första tävlingen någon månad senare, Postmilen i Åre, och kom på femte plats i motionsklassen. Jag gillade tävlingsmomentet och fastnade för löpning helt enkelt.

81 922 meter är faktiskt bara 543 meter från banrekordet för herrar!

Ja. Jag såg det. Det var inte alls långt ifrån.

Som arrangör tycker man ju att det är jätteroligt med det här resultatet! Kommer du nästa år och gör en ännu längre distans?

Kul! Om jag är skadefri vid den här tiden nästa år så återkommer jag med största sannolikhet.

Hade du trott att du skulle komma så långt?

Nej. Hade som mål att springa hela tiden. Jag kände dock efter ca tre timmar att det eventuellt var möjligt att hålla 4:30-fart i genomsnitt, vilket blir 80 kilometer. Att jag dessutom kom längre var en bonus.

Imponerande!

Hur nervös var du före loppet?

Konstigt nog var jag faktiskt inte alls nervös före. Jag hade inga krav att uppfylla. Varken från mig själv eller någon annan.

Vad var det som gjorde att du kom så långt tror du?

En del av förklaringen kan vara att jag har väldigt dålig tidsuppfattning. Jag har ingen inre känsla för tid och skulle inte haft en aning om varken tid eller distans utan hjälp av klocka.

Kan ju vara både en hjälp och en stjälp!

Ja. Det är sant.

Vad tycker du om banan?

Jag tycker banan var bra just för att den var ca två kilometer och inte kortare. Man kommer en bit på ett varv vilket var en fördel enligt mig.

Hur hanterar du mentala dippar för när man springer så pass länge och så fort som du gör så är det väl ofrånkomligt att de kommer i en eller annan form?

Ja. Det får man räkna med att det kommer åtminstone en dipp. Jag försökte fokusera på löptekniken när det började kännas tungt mentalt.

Och det fungerade tydligen utmärkt!

Ja, det verkar som det. Det kan lätt bli ett slarvigt steg när huvudet börjar bli trött.

Hur kom det sig då att du började med ultra? Din första ultra var på våren 2012 ser jag.

Ja, det stämmer. Det har aldrig känts jobbigt med långpass utan de pass jag sett mest fram emot. Har även kunnat hålla relativt bra fart oavsett hur långt jag sprungit på träning.

Kändes naturligt att prova ultra.

Perfekt för en ultralöpare! J

Ja, jag tror det är en fördel.

Törs man fråga hur mycket du tränar i veckan?

12-14 mil för närvarande.

När du inte springer, vad kopplar du av med?

Jag gillar att titta på film. Är även intresserad av att prova olika ölsorter.

Hur känns det i kroppen dagen efter en sådan här prestation?

Det var framsidan på låren som tog mest stryk. Övriga kroppen kändes faktiskt helt okej. Men sedan var det även en mental trötthet så klart.

Ja, just. Hur känns det i knoppen dagen efter en sådan här prestation?

Jag kände mig rätt tom i huvudet.

Till sist: Stort GRATTIS!

Tack så mycket!

 

Laila Öjefelt, Borlänge LK

 

Segerintervju från Borlänge

Yudith Hernandez Melgar

Yudith Hernandez Melgar

Hallå där Yudith Hernandez Melgar, tävlandes för Varbergs GIF, som inte bara sprang till sig första platsen i lördags utan också pulvriserade det gamla banrekordet för damer!

Hej! Vilken ståtlig presentation jag fick.

Hur kommer det sig att du åkte ända från Varberg hit till Borlänge? Det blev ju en ganska lång resväg!

Jag behövde ett mål som gjorde att jag kunde ge lite extra på träningarna. Annars är det lätt att det blir mediokert om man inte har något speciellt att träna inför. Långsiktiga mål har jag men jag behövde något mål som låg närmare. Därför var detta loppet perfekt. Jag läste lite om det och blev genast sugen på att få springa det. Så ca tre veckor innan loppet skulle gå bestämde jag mig för att delta.

Du alltså! 73 621 meter! Det är ju fantastiskt bra! Med det resultatet är du trea i världsårsbästa statistiken och dessutom är det den femte bästa damdistansen i Sverige någonsin på ett sextimmeslopp!

Jag hade ingen aning om den faktan förrän jag läste om det dagen efter. Känner mig stolt och otroligt ärad över att vara bland toppen.

Hade du banrekordet i tankarna när du kom till Borlänge innan loppet eller hur gick funderingarna?

Nja, det kan jag väl inte påstå. Träningen har varit ”sisådär” så jag hade inga jättehöga förväntningar. Mitt mål med loppet var framförallt att kolla formen, träna mentalt och bevisa för mig själv att jag kan om jag vill och framför allt njuta. Det var mål nummer ett. Sedan ville jag springa 70 kilometer och om krafterna nu fanns så skulle jag ha 73 i tankarna.

Jösses! Träningen har varit ”sisådär” och du kommer så långt! Hur långt kommer du då när träningen varit perfekt?!

Ja, det är frågan. Jag hoppas att jag kommer väldigt långt då. Den tanken triggar mig till att fortsätta kämpa ännu hårdare och vilja utvecklas.

Som arrangör tycker man ju att det är jätteroligt med det här resultatet! Kommer du nästa år och gör en ännu längre distans?

Kul att höra. Om jag får bestämma och ingenting annat kommer i vägen så kommer jag definitivt stå där nästa år igen och jaga min distans.

Hur nervös var du före loppet?

Oj. Jag var rena nervvraket. Det började redan på torsdagen. Hemskt. Jag kunde knappt äta. På fredagen var det lugnare. Jag försökte tänka på att jag inte var där för att prestera utan för att ha kul och för att göra något jag älskar. Men sån är jag alltid. Inför varje lopp kommer nerverna och den dagen dom inte kommer.. Ja, då är det nåt som inte står rätt till. På själva dagen sa jag till min vän som var med mig att det kändes som att jag skulle träffa någon jag var kär i. Det pirrade fint i magen.

Den senare delen av nervositet låter ju lite småmysig! J

Vad var det som gjorde att du kom så långt tror du?

Kärleken till löpningen, viljan att vara där och den mentala inställningen. Det tror jag tog mig hela vägen.

Tål att tänkas på!

Vad tycker du om banan?

En perfekt bana på många sätt. Bra distans, flack vilket gör att man slipper en del påfrestningar som man får vid lopp med backar. Jag gillar den skarpt. Öppet och bra.

Och perfekt för de som vill slå pers.

:-D

Hur hanterar du mentala dippar för när man springer så pass länge och så fort som du gör så är det väl ofrånkomligt att de kommer i en eller annan form?

Om jag skall vara ärlig så hade jag denna gången inga direkta mentala dippar. Jag får dom vid andra lopp men i Borlänge blev jag skonad. Med det gäller att försöka hantera det hela på rätt sätt. Sedan gör det otroligt mycket med alla människor som peppar. Det gör att man matar hjärnan med positivt. Musik är också ett tips. Det hjälper mig en del. Och en bra balans på enerignivån så håller man hjärnspökena borta.

Du sprang ju din första ultra 2011. Hur kom det sig att du började med ultra?

Tiden går fort. Känns som att det var i går jag började springa. Jag hade tidigare varit farthållare i Stockholm marathon för 5.15 gruppen tror jag och det var mitt allra första lopp. Sedan så skulle min tränare Georg Hällstorp delta i ett 6H lopp i Trollhättan och då tyckte han att jag skulle köra på jag med. Så jag antog utmaningen och körde på. Jag visste att han var med på banan och det blev en trygghet.

Och så var du fast?

Nej, det kan jag inte riktigt påstå just då. Men det var efter det jag började träna lite mer. Sedan blev det några marathon och sedan gjorde jag min debut i 24H i Trollhättan. Och innan jag gjorde det loppet sa Georg, antingen kommer du hata det och aldrig mer vilja göra det eller så kommer du älska det och vilja göra det om och om igen. Och efter det loppet var jag definitivt fast. Och nu är jag där. Fast!

Jag kan bara tilläga att jag för fyra år sedan inte tränade något och var då överviktig. Men för att gå ner i vikt började jag springa och debuten gjordes ju då i Stockholm 2011. Man kan om man vill!

Törs man fråga hur mycket du tränar i veckan?

Just nu har jag legat på ca 8-10 mil i veckan och styrketräning på det.

Målet är att succesivt öka och lägg till mer alternativ träning och då är det min streetstrider som gäller. (Det är som en crosstrainer på hjul som man kör ute.) Tillåter mig att träna hårt och skonsamt då jag inte belastar knäna.

Har du egentligen något annat liv utöver träning och tävling? Hinner du med det? När du inte springer, vad kopplar du av med?

Jadå, visst har jag det. Allt handlar bara om extra planering. Jag jobbar precis som alla andra. Träffar vänner och familj i den mån jag kan. De flesta som står mig nära vet att jag satsar på löpningen och har därför en annan förståelse. När jag inte tränar gillar jag att läsa böcker och titta på serier och umgås med de människor som får mig att må bra och skratta. Finns inget bättre än när man kan drömma sig bort i en bok, bli lite beroende av en serie eller att skratta med sina vänner så att magen gör ont. J

Hur känns det i kroppen dagen efter en sådan här prestation?

Extremt bra faktiskt. Jag tackar min kropp något enormt för att den orkar med. Visst kändes benen stela och kroppen tröttare än vanligt men för övrigt var jag piggelin. Jag lyckades dock inte sova något efter loppet. Så var rätt sömnig dagen efter.

Jag sov inget den natten heller. Man blir rätt speedad som funktionär också!

Ja, jag förstår det. Jag låg och tänkte på hur många varv ni funktionärer gått under tiden vi andra sprang. Ni var rätt flitiga ni med. J

Tack!

Hur känns det i knoppen dagen efter en sådan här prestation?

Knoppen mår bra. Svårt att smälta allt bara. Det var så mycket positivt så man hinner knappt med att ta in allt på en gång. Men knoppen fick sig en egoboost och jag fortsätter att jobba med den så att vi kan utvecklas tillsammans.

Tack för pratstunden och till sist: Stort GRATTIS!

Jag tackar och bugar. Och stort tack till er alla som gjorde det möjligt. Era hejarop och publikens gjorde underverk. Jag ser fram emot att träffas nästa år igen!

 

Laila Öjefelt, Borlänge LK

Save the date – KUL-helgen

Helen, Alexandra och Annelie.

Helen, Alexandra och Annelie.

KUL-helgen 2015 börjar så smått komma på plats. Allt är inte klart men en del är det. Se det mesta som preliminärt, dock inte datum och plats.

Datum:
13-15 november, helgen mellan Borås 6h och Bislett 48/24h.

Plats:
Skövde, Vi kommer bo på Billingensstugby & camping, där kommer vi äta våra måltider samt ha lördagskvällens aktivitet.

Pris:
Förmodligen kommer det hamna på 1100kr.
Då ingår det middag fredag och lördag kväll, frukost lördag och söndag. Depåer med vätska och tilltugg utefter löpturerna. Föreläsning lördag kväll. Samt boende i campingstugor.

skyltarLöpturerna:
Lördagen: Billingeleden. ett varv runt Berget, vi kommer passera underbara platser med namn som Silverfallen, Jättadalen, Öglunda grotta mm. Kan även finnas ett och annat snällt troll i skogarna.
Söndagen: Inte helt klart. Kan bli 40 varv runt Boulognerskogen eller 125 varv inne på Södermalms IP. Eller så tar vi något helt annat.

Då campingens konferenssal bara tar 30 personer så är max antal som kan vara med 30st.

>>Länk till KUL-helgen på Facebook.

Anmälan kan även göras till Jan-Erik Ramström på mailadress: janne.ramstrom (a) spray.se

Foton: Annelie Olausson, Jan-Erik Ramström

trollskog

 

 

Statistikuppdatering

pennaFantastiskt fenomenale Fredrik Elinder har dykt djupt ner i excel-arken igen!

Statistiksidan är uppdaterad under flikarna ”Ultramångkamp”, ”Topplistor” och ”Årsbästa”.

Välkomna in för studier.

Loxodonta Borlänge Ultra 6H

Yudith Hernandez Melgar

Yudith Hernandez Melgar

Det blev en härlig löparfest på Sportfältet i Borlänge i helgen.

Det rekordstora startfältet, 138 tävlingssugna män och kvinnor, startade i ett soligt vårväder. De tävlande kom från Bjästa i norr till Karlskrona i söder.

Den lättsprungna banan bjöd som vanligt på perfekta möjligheter att slå rekord. Och det blev också riktigt bra distanser.

På damsidan vann Yudith Hernandez Melgar, tävlandes för Varbergs GIF Friidrott, med 73 621 meter vilket är den femte bästa svenska distansen för damer någonsin. Med det resultatet slog hon sig också in på en tredje bästa plats i världen i år! Tvåan Victoria Borg, Team Ultrasweden LK, gjorde också ett rekordresultat, 72 590 meter, som är den sjunde bästa damdistansen i Sverige.

På herrsidan utklassade Jacob Reunanen från Timrå, i sin första tidsultra, resten av herrfältet med sina 81 922 meter. Tvåa kom Karl Rönnby, tävlandes för Enhörna IF, med 76 754 meter.

Arrangören Borlänge Löparklubb tackar tävlande och publik för en mycket lyckad dag!

Laila Öjefelt, Borlänge LK

Resultatsida

Uttagning inför ultratrail-VM

courbe_20mondiaux_20englishDen 30 maj i Annecy i östra Frankrike (nära gränsen mot Schweiz) genomför Ultralöparorganisationen IAU sitt 5:e ”Ultratrail-VM” och för första gången kommer detta mästerskap att ha officiellt svenskt deltagande.
Det är Rånäs Fritjof Fagerlund och IS Götas Maria (”Mimmi”) Kotka som kommer att springa i den svenska landslagsdräkten.

Läs mer på Svenska Friidrottsförbundet.

Tusen och en miles

Kristina Paltén på väg från Turkiet till Sverige 2013, foto: Carina Borén

Kristina Paltén på väg från Turkiet till Sverige 2013, foto: Carina Borén

Kristina Paltén ska ut på äventyr igen. Naturligtvis iförd löparskor. Och långt ska det bli. Och kontroversiellt. Ja, att springa genom Iran väcker nog en del frågetecken hos de flesta.

Så här skriver Kristina Paltén själv om sitt kommande äventyr:

Fundamentalist – Javisst!

Springa genom Iran i 200 mil – många frågar sig ”Varför?”

Det finns många svar. Because it´s there. Därför att det finns massor med fin natur. För att alla som varit där säger att det är ett land fyllt av vänliga människor. För att jag läste ”Sinbad sjöfararen” när jag var liten och drömde om ädelstenar, flygande mattor och andar som kom ut ur vackra mässingsfärgade lampor. För att Sidenvägen fortfarande ligger kvar där och har en del vandrarhem från den tiden. För den goda maten. För att se Kaspiska havet, öknen och bergen.

Men största orsaken är att jag vill se vad som händer när en ensam kvinna springer genom ett Islamskt land. I pressen är det just nu mycket om IS, om terrorattentat i Frankrike och Danmark och i Sverige ser vi hur SD tar mark.

Allt detta händer. Min fråga är – hur representativt är det? När jag och Carina sprang från Turkiet och hem fick vi höra att vi skulle möta fattiga människor som utan skrupler skulle råna oss på mobiler, I-pad, kamera och de pengar vi eventuellt hade. Vi mötte idelig vänlighet. Vi sov hemma hos rumänska och polska familjer, prostituerade var nyfikna på vår barnvagn och i zigenargettot utanför Varna lyste leendena bland de nedrasade husen.

Kan det vara så att den bild vi får av Islam endast representerar en liten del av världen? Självklart är det så, tänker jag, hur skulle media kunna visa hela världen? Det som lyfts fram är ofta det onda, det som väcker uppmärksamhet. Om vi bygger en värld på rädslor för den andra, hur blir då världen?

Jag tror på Carl Jung (den analytisk psykologin), Abraham Maslow (självförverkligandets psykologi), Roberto Assagioli (psykosyntesen) och Fritz och Laura Perls (gestaltterapin). Deras teser bygger på att människan i grund och botten vill gott, den vill enhet och tillväxt, den vill bidra till världen, den ger kärlek till sig själv och sin omgivning. I deras teorier är onda handlingar uttryck för icke tillfredställda behov, för sår, i upprepande av gamla mönster som skapar trygghet men som i ett större perspektiv är destruktiva.

Det finns både ont och gott. Min tro är att det mesta är gott. Jag vill ut i världen och se om det är sant. Är det sant vill jag sprida det budskapet. Jag vill bidra till att bygga en värld som präglas av förståelse, respekt, tolerans för olikheter, kärlek. Kan jag använda min löpning till det, har löpningen verkligen fått en större betydelse.

Resan börjar i augusti. Följ mig på Palten.se om du är nyfiken på hur det går.

Var med och utveckla ultralöpningen

500Det är dags att välja nya ledamöter till Kommittén för Ultradistanslöpning, KUL – vet du någon som vill vara med?

Vad behöver svensk ultralöpning för att komma fram i ljuset ännu mer?

Hur får vi fram de bästa löparna som kan visa toppresultat i stora mästerskap?

Det är några av de stora frågeställningarna som KUL arbetar med, och nu behöver kommittén förstärkning.

KUL är en kommitté under SFIF, och arbetar för att stärka ultradistanslöpningens plats inom friidrotten.

Den största delen av detta arbete handlar om att säkerställa att det finns svenska löpare som kvalificerar sig för ett svenskt landslag som sedan presterar bra på de internationella mästerskapen. Verktygen för detta arbete är bl a SM på 100 km, RM på 24 timmar, KUL Landslagsgrupp, antidopingarbete, lägerverksamhet, statistikinsamling, informationsspridning och samverkan med arrangörer och aktiva inom sporten, nationellt och internationellt.

För att bli vald som ledamot i KUL behöver du tillhöra en SFIF-ansluten klubb/förening. Att ultralöpning ligger dig varmt och hjärtat är så klart ett stort plus. Kommittén sammanträder ca 4 gånger per år, och har utöver det kontinuerligt samarbete med aktiva löpare, klubbar, SFIF och lopparrangörer, m.fl. Vi försöker även vara representerade i anslutning till SM 100 km och RM 24 timmar. Under 2014 har KUL arbetat aktivt med att ta fram riktlinjer för hur kommittén ska arbeta framgent och med vilka frågor.

Nominera genom att skicka förslag på personer till valberedning (a) ultradistans.se

Läs mer i följande brev:

Informationsbrev KUL 20150107

Uppdaterad antidopingpolicy

Sedan den 1 januari 2015 gäller version 2 av Antidopingpolicyn. Den senaste versionen finns snabbt tillgänglig i menyn till höger för vidare läsning.

Den uppdaterade delen gäller framför allt det som står under rubriken ”Den som slagit ett svenskt ultrarekord uppmanas att själv tillse att ett dopingprov utförs.” 

Antidopingpolicy.

« Äldre inlägg

© 2015 ultradistans.se

Tema av Anders NorenUpp ↑