Mina förberedelser till ett 24h

På lördag startar jag, Sandra Lundqvist i ett 24-timmarslopp. Loppet löps inomhus i finska Espoo precis utanför Helsingfors och banan är 390 meter lång. Här delar jag med mig hur jag gör före, under och efter loppet. På det här loppet har jag ingen support så jag behöver tänka igenom det mesta innan loppet. Ta beslut och bestämma medan jag inte är trött.

Träningen
Till att börja med så trappar jag så klart ner på träningen. Mängden km minskar de sista veckorna och passen blir så småningom kortare och kortare. Sista veckan springer jag endast ett par korta turer där jag vill att känslan ska vara lätt och glad. Jag vill känna mig positiv och förväntansfull.
Jag vill också omge mig med personer som ger mig energi. Positiva och glada människor som jag känner stöd av.

Sömnen
När jag ska springa ett långt lopp som sträcker sig över natten så försöker jag ladda på med extra sömn, veckan före. Jag varvar ner i tid innan jag ska sova och ibland lägger jag mig tidigare än vanligt. Natten före ett lopp är ibland lite nervös och sömnen kanske inte blir den bästa. Då kan det vara skönt att veta att de andra nätterna under veckan har varit bra och sömntimmarna många.

Energiplan
För att springa långt och länge krävs att energinivåerna håller sig på en bra nivå. Tidigare har jag kört många lopp på känsla och det har fungerat på sitt sätt men efter många timmars löpning kan det vara svårt att göra ett förnuftigt val med vad man ska stoppa i sig. Då är valet enklare att göra innan loppet.
En grov skiss eller ett detaljerat schema är en smaksak och väldigt individuellt men inför det här loppet har jag gjort ett mer detaljerat schema med intag av energi för varje halvtimme. Ibland i form av vätska och ibland i form av ätbara saker.
Jag kommer lägga fram min energi, väl märkt med klockslag när den ska intas. Allt för att slippa behöva göra ett val när jag är trött.

Bordet efter banan
Arrangören har ställt upp bord efter banan där löparna kan lägga sina egna saker lätt tillgängliga från två håll. Bakom borden får supporten stå (om det man har sådan) och från andra sidan når man grejerna från löparbanan.
På bordet kommer jag lägga fram min energi men också lite andra saker som jag vill komma åt snabbt. Där lägger jag saker som en svamp. Den använder jag för att blaska av mig salt från svetten. Jag drabbas nämligen väldigt lätt av skav från torkat salt. Jag lägger också fram en tröja eller två så jag kan byta under loppets gång. Det är skönt med en torr tröja till natten tex.
Andra saker som jag lägger på bordet är skavsårssalva som behöver fyllas på med efter hand.
Jag lägger fram “Racerbajs-stoppare”, dvs Dimor, Imodium eller andra stoppande tabletter. Jag har aldrig behövt ta några men jag tycker det är skönt att veta att det finns där om det skulle skita sig. 😉

Farten
Att starta ett lopp i en för hög fart är ett vanligt misstag, men i ett tidslopp kan man heller inte springa för långsamt i början om man har en speciell distans man vill uppnå under en viss tid. Det här loppet går inomhus och där fungerar inga GPS-klockor så jag har räknat på hur lång tid varje varv ska ta. Allt för att inte springa för fort i början men också för att inte såsa bort tiden.
Eftersom jag inte har någon support på plats så skriver jag upp varvtiderna på baksidan av min nummerlapp, tex mellan kl 15.00 till 18.00 ska jag ha varvtider på 2.18

Efter målgång
Förhoppningsvis är jag rejält trött efter att slutsignalen ljudit. Då är det skönt om duschpåsen är förberedd innan loppet. Jag har förberett mina duschgrejer, handduk och rena kläder i en gympapåse som jag lätt hittar efter målgång och slipper dra med hela stora väskan in i duschen.

I duschpåsen har jag sköna, mjuka kläder som är lätta att ta på sig. Kompressionsstrumpor (som jag tar på mig om det är möjligt, ifall inte fötterna är för trasiga. Då gör det för ont.) Jag lägger därför också med ett par vanliga strumpor och ett par skor som är lätta att kliva i och ur.
Där ligger också något gott att äta som jag klarar att få i mig. Efter målgång brukar jag inte vara så sugen alls att äta överhuvudtaget.

Här är jag trött. Jag ligger på golvet på flygplatsen och väntar på att få åka hem.
Bilden är från 2017 då jag sist sprang i Espoo.
Foto: Privat

Så nu är det inte så långt kvar till start. Jag ska resa dit, filura på det sista och sen är det egentligen “bara” att sätta den ena foten framför den andra.

Vill du följa min framfart eller någon annan så finns liverapportering från loppet här
Starten går på lördag kl 11.00 (svensk tid) och målgång alltså 24 timmar senare.

Övriga svenskar på startlistan:
Lisa Mobrand, Susanne Lorinder, Annika Askengren Berg, Anna-Maria Trollsfjord, Fredrik Forssttröm, PerJohansson, Anton Berglund, Stefan Olsson, Ivan Bretan, Joakim Ahlin och Martin Scharp.

Text och bild: Sandra Lundqvist

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail